Logowanie

 

Wydział Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii

Zasady funkcjonowania

Zasady funkcjonowania

Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia na Wydziale Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej


Część I.  Organizacja Wydziałowego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

§1

1. Na Wydziale Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej, zwanym dalej „Wydziałem”, istnieje Wydziałowy System Zapewnienia Jakości Kształcenia (WSZJK), który obejmuje całość działań służących zapewnianiu i doskonaleniu jakości kształcenia na Wydziale – w myśl założeń Procesu Bolońskiego.
2. Podstawę prawną WSZJK stanowi Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym, stosowne rozporządzenia ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego, uchwały Senatu Politechniki Wrocławskiej – a w szczególności Statut Politechniki Wrocławskiej, Strategia Rozwoju Politechniki Wrocławskiej oraz jej misja, Regulamin Studiów, pisma okólne i zarządzenia wewnętrzne JM Rektora Politechniki Wrocławskiej.
3. WSZJK funkcjonuje w zgodności ze Strategią Rozwoju Wydziału oraz Regulaminem Wydziału, a także innymi uchwałami Rady Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii.
4. WSZJK uwzględnia wytyczne Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz rekomendacje Rady ds. Jakości Kształcenia w Politechnice Wrocławskiej, adaptując je do warunków kształcenia na Wydziale.

§2

1.  Nadzór nad WSZJK sprawuje Dziekan Wydziału, powierzając – na okres kadencji – bieżące prowadzenie spraw z tym związanych prodziekanowi do spraw dydaktyki.

§3

1.   Podstawowym merytorycznym i nadzorczym elementem WSZJK jest Wydziałowa Komisja ds. Oceny i Zapew¬nia¬nia Jakości Kształcenia (WKOZJK), powoływana przez Dziekana Wydziału na okres kadencji. W czasie trwania kadencji Dziekan Wydziału może dokonywać zmian w składzie osobowym WKOZJK, po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.
2.  Przewodniczącym WKOZJK jest prodziekan do spraw dydaktyki.
3.  WKOZJK składa się z:
1)  Przewodniczącego WKOZJK,
2)  Członków WKOZJK stanowiących Wydziałowy Zespół ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia.
3)  Członków WKOZJK stanowiących Wydziałowy Zespół ds. Oceny Jakości Kształcenia.
4.  Członkowie WKOZJK uczestniczą w pracach tylko jednego z powołanych Wydziałowych Zespołów.
5.  W skład Wydziałowego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia wchodzą:
1)    prodziekan ds. dydaktyki – jako Przewodniczący Zespołu ZJK,
2)    dyrektor Instytutu Górnictwa
3)    kierownik Studium Doktoranckiego na Wydziale.
6.    W skład Wydziałowego Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia wchodzą:
1)    Przewodniczący komisji programowej kierunku górnictwo i geologia – jako Przewodniczący Zespołu OJK,
2)    Przewodniczący komisji programowej kierunku geodezja i kartografia
3)    przedstawiciel studentów Wydziału,
4)    przedstawiciel doktorantów Wydziału.
7. Na początku kadencji Dziekan Wydziału zasięga opinii Rady Wydziału o proponowanym składzie osobowym WKOZJK. Rada Wydziału może – w drodze głosowania – przyjąć skład WKOZJK odmienny od składu standardowego wyszczególnionego w ust.3?ust.6.

§4

1.    Do ramowego zakresu obowiązków Przewodniczącego WKOZJK należy:
1)    inicjowanie działań – w porozumieniu z Dziekanem Wydziału – na rzecz doskonalenia WSZJK,
2)    szybka reakcja w przypadku sygnałów o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu WSZJK,
3)    współuczestniczenie w opracowywaniu corocznych harmonogramów prac WKOZJK i nadzór nad ich terminową realizacją przez Zespoły ZJK oraz OJK wchodzące w skład WKOZJK,
4)    monitorowanie sprawnego działania strony internetowej Wydziału ze szczególnym uwzględnieniem publikowania na niej pełnych i aktualnych Programów Kształcenia,
5)    opracowywanie i składanie Dziekanowi Wydziału okresowych sprawozdań z prac WKOZJK, zawierających m.in. samoocenę jakości kształcenia oraz syntetyczne wnioski,
6)    współpraca z Radą ds. Jakości Kształcenia w Politechnice Wrocławskiej,
7)    dokumentowanie działań WKOZJK.
2.    Do ramowego zakresu obowiązków Przewodniczącego Wydziałowego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia należy głównie:
1)    opracowywanie corocznych harmonogramów przypisanych zadań i ich terminowa realizacja,
2)    przygotowywanie materiałów do sprawozdań okresowych,
3)    współpraca z uczelnianą Komisją ds. Zapewniania Jakości Kształcenia.
3.    Do ramowego zakresu obowiązków Przewodniczącego Wydziałowego Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia należy głównie:
1)    opracowywanie corocznych harmonogramów przypisanych zadań i ich terminowa realizacja,
2)    przygotowywanie materiałów do sprawozdań okresowych,
3)    współpraca z uczelnianą Komisją ds. Oceny Jakości Kształcenia.

§5

1.    Dziekan Wydziału zapewnia warunki oraz środki do realizacji celów i zadań WKOZJK w zakresie, w jakim jest to konieczne.

§6

1.    WSZJK opiera się na działaniach członków WKOZJK, członków innych komisji na Wydziale, pełnomocników i koordynatorów powołanych przez Dziekana Wydziału, a także korzysta z pomocy wszystkich pracowników Wydziału, w tym obsługi administracyjnej Wydziału oraz studentów i doktorantów.
2.    Elementami WSZJK są również inne komisje stałe powołane na Wydziale, których zakres działalności obejmuje lub istotnie wpływa na szeroko rozumiane zagadnienia kształcenia. Są to w szczególności:
1)    Komisje Programowe,
2)    Komisje Egzaminów Dyplomowych,
3)    Komisja ds. Studiów Doktoranckich,
4)    Komisja Oceniająca,
Stałe Komisje powołane na Wydziale działają w oparciu o własne regulaminy.
3.    WSZJK obejmuje również:
1)    pełnomocnika Dziekana ds. praktyk studenckich,
2)    wydziałowych koordynatorów – ds. programu Erasmus, ds. promocji
4.    Opiniotwórczy kontakt Wydziału z pracodawcami i absolwentami zapewnia Konwent Wydziału, który powołuje Rada Wydziału na wniosek Dziekana. Działalność Konwentu Wydziału sprzyja podnoszeniu atrakcyjności prowadzonych na Wydziale studiów oraz konkurencyjności tych studiów na krajowym i międzynarodowym rynku usług edukacyjnych - poprzez dostosowywanie oferty dydaktycznej do aktualnych potrzeb rynku pracy.
5.    Wydział współpracuje ze  Stowarzyszeniami: Absolwentów Wydziału Górniczego oraz Absolwentów Politechniki Wrocławskiej, a także współpracuje z Biurem Karier PWr.

§7

1.    Rada Wydziału przynajmniej jeden raz w roku akademickim, poświęca jedno ze swoich posiedzeń zagadnieniom doskonalenia jakości kształcenia na Wydziale. Dziekan przedkłada Radzie Wydziału ocenę efektów kształcenia na Wydziale, na bazie rocznego sprawozdania Przewodniczącego WKOZJK, która jest materiałem do zainicjowania dyskusji.
2.    Na posiedzenie Rady Wydziału poświęcone jakości kształcenia zapraszani są członkowie Konwentu Wydziału, przedstawiciele pracodawców, absolwentów Wydziału lub innych środowisk opiniotwórczych.
3.    Opracowane raporty samooceny lub roczne sprawozdania Przewodniczącego WKOZJK oraz protokół z posiedzenia Rady Wydziału poświęconego jakości kształcenia, Dziekan przekazuje, za pośrednictwem Działu Nauczania, w terminie do końca maja każdego roku akademickiego, uczelnianej Radzie ds. Zapewniania Jakości Kształcenia.

Część II:  Cele Wydziałowego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

§8

1.    Celem ogólnym WSZJK jest doskonalenie osiągania założonych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studentów Wydziału
2.    Celami szczegółowymi WSZJK są:
1)    kształtowanie postaw projakościowych w środowisku akademickim na szczeblu Wydziału oraz budowanie kultury jakości kształcenia przez inspirowanie i orga¬ni-zo¬wanie działań na rzecz zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia oraz monitorowanie tych działań na Wydziale,
2)    stałe monitorowanie jakości kształcenia na Wydziale, w tym szczególnie zgod¬noś-ci z wymogami Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego,
3)    tworzenie procedur okresowego i systematycznego oceniania jakości kształcenia na Wydziale – w porozumieniu i przy udziale organów ogólnouczelnianych,
4)    dokonywanie okresowej i systematycznej samooceny jakości kształcenia na Wydziale – w tym dokonywanie oceny jakości organizacji i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych,
5)    zapewnianie stałego publicznego dostępu do najważniejszych informacji w zakre¬-sie kształcenia na Wydziale – głównie za pomocą strony internetowej Wydziału,
6)    doprecyzowanie, ujednolicenie oraz podanie do publicznej wiadomości oczekiwań i wymagań nakładanych na studentów – tam gdzie Regulamin Studiów w Politechnice Wrocławskiej pozostawia takie możliwości,
7)    doskonalenie systemu nagradzania wyróżniających się nauczycieli akademickich oraz innych pracowników związanych z procesem kształcenia.
4.    Cele WSZJK bezpośrednio realizuje WKOZJK, poprzez przypisanie zadań Wydziałowym Zespołom ZJK oraz OJK.
5.    WKOZJK koordynuje i scala wyniki prac innych Komisji powołanych na Wydziale w związku z realizacją procesu kształcenia, w szczególności Komisji Programowych.


§9

1.    Wydziałowym Systemem Zapewniania Jakości Kształcenia objęci są wszyscy uczestnicy procesu kształcenia na Wydziale, tj. nauczyciele akademiccy, studenci wszystkich stopni i rodzajów studiów (w tym również doktoranci), słuchacze studiów podyplomowych, uczestnicy kursów, komisje wydziałowe, a także pracownicy administracyjni Wydziału związani z procesem kształcenia studentów.
2.    Funkcjonowanie WSZJK ma charakter ciągły i systematyczny.
3.    Materiały z prac nad doskonaleniem i monitorowaniem WSZJK są dokumentowane w postaci okresowych sprawozdań, protokołów, zestawień, notatek służbowych i korespon-den¬cji.

Część III:  Zadania WKOZJK w zakresie zapewniania jakości kształcenia

§10

1.    Zadania WKOZJK w zakresie zapewniania jakości kształcenia realizuje Wydziałowy Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia.
2.    Głównymi zadaniami WKOZJK w zakresie zapewniania jakości kształcenia są:
1)    monitorowanie zgodności WSZJK z aktualnymi przepisami prawnymi,
2)    monitorowanie Programów Kształcenia i ich aktualizacji,
3)    analizowanie inicjatyw projakościowych w celu doskonalenia WSZJK,
4)    monitorowanie organizacji zajęć i bazy do prowadzenia zajęć dydaktycznych,
5)    monitorowanie kwalifikacji nauczycieli akademickich,
6)    monitorowanie prac dyplomowych i przebiegu egzaminów dyplomowych,
7)    wspieranie aktywności studentów w ramach kół naukowych,
8)    monitorowanie aktywności doktorantów,
9)    monitorowanie międzynarodowej wymiany studenckiej,
10)    nadzór nad  publicznym dostępem do informacji o kształceniu na Wydziale,
11)    utrzymywanie kontaktów z absolwentami i Konwentem,
12)    monitorowanie sprawności obsługi administracyjnej w dziekanacie.
3.    Każde z zadań wymienionych w ust.2 jest koordynowane i dokumentowane przez wyznaczonego członka Wydziałowego Zespołu ds. Zapewniania Jakości Kształcenia.

§11

1.    Monitorowanie zgodności WSZJK z aktualnymi przepisami prawnymi (§10.2.1), obejmuje śledzenie zmian w przepisach prawnych, przepisach wewnętrznych oraz rekomendacji uczelnianej Rady Jakości Kształcenia w celu ich implementacji do WSZJK.
2.    Monitorowanie Programów Kształcenia i ich aktualizacji (§10.2.2), polega na kontroli działań Komisji Programowej Wydziału, w tym okresowych przeglądów Programów Kształcenia i weryfikacji osiąganych efektów kształcenia. Nadzorowi podlega proces wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacyjnych dla Szkolnictwa Wyższego oraz opracowywanie procedur sprawdzania wiedzy i umiejętności studentów, a także skuteczności realizacji Programu Kształcenia. W zakres tych działań wchodzi również monitorowanie organizacji i przebiegu praktyk studenckich oraz monitorowanie akumulacji i transferu punktów ECTS.
3.    Analizowanie inicjatyw projakościowych WSZJK celu jego doskonalenia (§10.2.3), sprowadza się do rozpatrywania wniosków kierowanych do Dziekana Wydziału, których celem jest zmiana istotnych elementów WSZJK. Wnioskodawcą może być każdy uczestnik procesu kształcenia na Wydziale oraz organy kontrolne i nadrzędne. Monitorowanie organizacji zajęć i bazy do prowadzenia zajęć dydaktycznych (§10.2.4), zawiera nadzór nad zapewnieniem odpowiedniego stanem infrastruktury dydaktycznej, zapewnieniem dostępu do  internetu (w tym dostępu bezprzewodowego) oraz do wydziałowych komputerów poza godzinami zajęć, ilościową i jakościową kontrolę zasobów Biblioteki Wydziałowej, procedury zlecania i zamawiania zajęć, organizacji sesji egzaminacyjnej, organizacji i przebiegu zapisów na kursy i wpisów na semestr oraz nadzór nad znoszeniem barier dla studentów niepełnosprawnych.
4.    Monitorowanie kwalifikacji nauczycieli akademickich (§10.2.5), obejmuje nadzór nad procedurami konkursowymi przy zatrudnianiu, nadzór nad spełnieniem minimum kadrowego do prowadzenia studiów oraz jego dokumentowaniem, monitorowanie składu kadrowego pracowników obsługujących studia podyplomowe, nadzór nad podnoszeniem kwalifikacji (szkolenia dydaktyczne, kursy językowe, przygotowanie doktorantów i asystentów do prowadzenia zajęć itp.).
5.    Monitorowanie prac dyplomowych i przebiegu egzaminów dyplomowych (§10.2.6), obejmuje nadzór nad zasadami oferowania tematów prac dyplomowych przez nauczycieli akademickich, określenie ogólnej charakterystyki i zakresu ramowego prac dyplomowych inżynierskich i magisterskich, nadzór nad sposobem oceniania prac przez opiekuna i recenzenta, procedury organizacji egzaminów dyplomowych – w tym przedstawienie listy przykładowych zagadnień i pytań egzaminacyjnych. Nadzorowi podlega również sposób dokumentowania wyników egzaminów dyplomowych przez Komisje Egzaminów Dyplomowych oraz przechowywania prac dyplomowych. W każdym semestrze Komisja wybiera losowo 5 prac dyplomowych inżynierskich oraz 5 prac dyplomowych magisterskich i poddaje je szczegółowej analizie, łącznie z treścią opinii opiekuna i recenzenta. Wybierane prace powinny reprezentować różne specjalności, zarówno w trybie studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych.
6.    Wspieranie aktywności studentów w ramach kół naukowych (§10.2.7), polega na objęciu kół naukowych opieką przez doświadczonych nauczycieli akademickich, zapraszaniu referentów (również spoza Wydziału), premiowaniu tej aktywności przy okresowej ocenie pracowników, na udziale w konferencjach studentów, festiwalach nauki, konkursach – łącznie z zapewnieniem środków finansowych na ten cel.
7.    Monitorowanie aktywności doktorantów na Wydziale (§10.2.8), obejmuje kontrolę realizowania programu Studiów Doktoranckich, nadzór nad ofertą realizowanych przedmiotów w oparciu o profil wykształcenia uczestnika Studiów Doktoranckich, analizę ewentualnych opóźnień w składaniu rozprawy doktorskiej, stymulowanie uczestnictwa doktorantów w konferencjach, mobilizowanie do ubiegania się o granty promotorskie, nadzór nad prowadzonymi zajęciami dydaktycznymi oraz nad współudziałem w badaniach naukowych na Wydziale. W skład tych działań wchodzi również zapewnienie bogatej oferty tematyki badawczej przez potencjalnych promotorów,  na odpowiednim poziomie naukowym.
8.    Monitorowanie międzynarodowej wymiany studenckiej (§10.2.9), koncentruje się przede wszystkim na zwiększeniu atrakcyjności Wydziału dla studentów zagranicznych, znoszeniu barier, poprawie poziomu znajomości języka angielskiego przez pracowników Wydziału. Ważnym elementem jest też stymulowanie wymiany zorganizowanych grup studentów we współpracy z partnerskim uczelniami.
9.    Nadzór nad publicznym dostępem do informacji o kształceniu na Wydziale (§10.2.10), polega na nadzorze nad wydziałowa stroną WWW, która jest podstawowym i powszechnie dostępnym źródłem informacji o Wydziale, a także nadzór nad informacjami dla kandydatów na studia, zamieszczanymi w serwisie uczelnianym. Stymuluje się tworzenie i prowadzenie indywidualnych stron nauczycieli akademickich, zawierających materiały pomocnicze, przykłady, godziny konsultacji, ewentualne terminy zaliczeń cząstkowych (kolokwiów) oraz aktualne wyniki sprawdzianów.
10.    Kontakty z absolwentami i współpraca z Konwentem Wydziału (§10.2.11), służą ściślejszemu powiązaniu kształcenia i nauki z gospodarką oraz zapewnieniu lepszego startu zawodowego absolwentom poprzez korzystanie z doświadczeń pracodawców spoza Wydziału. Tym celom służą spotkania pracodawców i absolwentów ze studentami, z pracownikami i z władzami Wydziału, zasięganie opinii, prezentacja firm i ich dokonań, sponsorowanie integracyjnych imprez studenckich, a także współpraca z uczelnianym Biurem Karier.
11.    Monitorowanie sprawności obsługi administracyjnej w dziekanacie, (§10.2.12), obejmuje pierwszej kolejności kontrolę przestrzegania Regulaminu Studiów oraz Regulaminu Pracy w Uczelni, nadzór nad godzinami otwarcia dziekanatu, organizację i przebieg zapisów na kursy – w tym kursy wybieralne, dopuszczalne limity deficytu punktów, procedury i sprawność przyznawania stypendiów oraz pomocy społecznej dla studentów, sprawność oferowania tematów prac dyplomowych, działanie systemu elektronicznego indeksu oraz elektronicznej poczty studenckiej, przyjmowanie studentów w sprawie skarg i wniosków.

Część IV:  Zadania WKOZJK w zakresie oceny jakości kształcenia

§12

1.    Zadania WKOZJK w zakresie oceny jakości kształcenia realizuje Wydziałowy Zespół ds. Oceny Jakości Kształcenia.
2.    Głównymi zadaniami WKOZJK w zakresie oceny jakości kształcenia są:
1)    ocena dokumentacji procesu kształcenia,
2)    monitorowanie hospitowania wszystkich form dydaktycznych w procesie kształcenia,
3)    monitorowanie ankietyzowania zajęć,
4)    nadzór nad organizacją wydziałowych narad posesyjnych,
5)    zasięganie i analizowanie opinii pracowników nt. jakości i efektów kształcenia,
6)    ocena infrastruktury dydaktycznej,
7)    ocena obsady wszystkich zajęć dydaktycznych.
3.    Każde z zadań wymienionych w ust.2 jest koordynowane i dokumentowane przez
wyznaczonego członka Wydziałowego Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia.

§13

1.    Ocena dokumentacji procesu kształcenia (§12.2.1), dotyczy wszystkich elementów składowych Programu Kształcenia (Program studiów, Plan studiów, Karty przedmiotów, Macierze powiązań obszarowych efektów kształcenia z kierunkowymi efektami kształcenia) w kontekście ich zgodności ze Strategią Rozwoju Wydziału, misją Uczelni, a także opiniami pracodawców.
2.    Hospitowanie wszystkich form dydaktycznych w procesie kształcenia (§12.2.2), obejmuje studia inżynierskie i magisterskie (stacjonarne i niestacjonarne) oraz studia doktoranckie i studia podyplomowe. Tryb i zakres hospitacji określają wymagania ogólnouczelnia¬ne.
3.    Ankietyzowanie zajęć (§12.2.3), jest anonimowe i następuje na ostatnich lub przedostatnich zajęciach. Tryb i zakres ankietyzacji określają wymagania ogólnouczelnia-ne.
4.    Wydziałowe narady posesyjne (§12.2.4), służą wyrażeniu przez studentów opinii i ocen dotyczących jakości kształcenia a związanych z zakończonym semestrem lub rokiem akademickim. Każdy student lub grupa studentów może wyrazić opinię (ocenę) osobiście, albo skorzystać z pośrednictwa przed¬stawi¬ciela Samorządu Studenckiego. Wydziałowe narady posesyjne są organizowane przez Samorząd Studencki, w porozumieniu z Przewodniczącym WKOZJK. Wydziałowe narady posesyjne powinny być poprzedzone spotkaniem studentów z Samorządem Studenckim (bez udziału pracowników Wydziału), w celu przygotowania stanowiska.
W naradzie posesyjnej uczestniczą zawsze władze Wydziału, członkowie WKOZJK oraz Samorząd Studencki. Narada posesyjna ma charakter otwarty, każdy student i pracownik Wydziału ma prawo czynnego w niej udziału.
5.    Zasięganie i analizowanie opinii pracowników nt. jakości i efektów kształcenia (§12.2.5), może nastąpić w dowolnym czasie, gdy wystąpi sytuacja mająca zna¬czą¬¬cy wpływ na WSZJK. Zasadniczym terminem tych konsultacji i dyskusji jest posiedze¬nie Rady Wydziału poświęcone zagadnieniom jakości kształcenia.
6.    Ocena infrastruktury dydaktycznej (§12.2.6), skupia się na wypełnieniu zadań zapisanych w §11.4. Z oceną infrastruktury dydaktycznej ściśle związana jest ocena i weryfikacja poprawności wyznaczonych limitów przyjęć w trakcie rekrutacji na studia.
7.    Ocena obsady zajęć (§12.2.7), następuje pod kątem zgodności kwalifikacji nauczycieli akademickich (np. specjalizacja naukowa, dorobek naukowy, doświadczenie zawodowe) z prowadzonymi kursami oraz pod kątem równomiernego (proporcjonalnego) rozkładu obciążeń dydaktycznych na wszystkich pracowników zakładu

Część V:  Postanowienia końcowe

§14

1.    Niniejsze Zasady Funkcjonowania WSZJK bezpośrednio dotyczą studiów, których cykl kształcenia rozpoczął się w r.a. 2012/2013 i latach późniejszych.
2.    W odniesieniu do studiów rozpoczętych przed r.a. 2012/2013 dopuszcza się w okresie przejściowym odstępstwa spowodowane inną formą dokumentowania procesu kształcenia i odmiennym nazewnictwem jego elementów. Odstępstwa należy ograniczyć do minimum oraz – gdzie tylko jest to możliwe – należy realizować odpowiedniki wymogów przedstawionych w Krajowych Ramach Kwalifikacyjnych dla Szkolnictwa Wyższego i w innych aktualnych przepisach.

§15

1.    Niniejsze Zasady Funkcjonowania WSZJK zostały przyjęte przez Radę Wydziału  Uchwałą nr 247/12-16 z dnia 23 października 2013r.
2.    Zmiana Zasad Funkcjonowania WSZJK następuje w trybie uchwały Rady Wydziału.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję