Wydział Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii

Nominacja profesorska dla prof. Tadeusza Przylibskiego z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii PWr

Data: 06.08.2020

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Nominacja profesorska dla prof. Tadeusza Przylibskiego z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskej

przylibski.png

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda nadał prof. dr hab. Tadeuszowi Przylibskiemu z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej  tytuł profesora nauk inżynieryjno-technicznych. Serdecznie gratulujemy!

Prof. Tadusz Przylibski pracuje w Katedrze Górnictwa i Geodezji na Wydziałe Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej.

Nowo nomiowany Profesor o sobie samym

Urodziłem się we Wrocławiu w Andrzejki 1969 roku i z Wrocławiem jestem związany przez całe życie. Jestem żonaty od 1993 roku i mam dwie dorosłe córki. Ukończyłem pozytywnym uporaniem się z maturą LO nr XIV im. Polonii Belgijskiej uczęszczając do klasy o profilu mat.-fiz., mimo że najbardziej lubiłem lekcje wychowania fizycznego, grałem także w siatkówkę w reprezentacji szkoły, z którą zdobyliśmy mistrzostwo województwa wrocławskiego. Wcześniej, w szkole podstawowej w WKS Śląsk Wrocław trenowałem pływanie. W czasie studiów zdobyłem uprawnienia turystycznego przewodnika sudeckiego. Redagowałem wówczas i nieco później także czasopismo turystyczne Pielgrzymy i satyryczne Biustonosz. Studiując znalazłem także trochę czasu na napisanie i obronienie w 1993 roku pracy magisterskiej na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Wrocławskiego, dzięki czemu jestem magistrem geologii w specjalności mineralogia i petrografia. Uzyskałem także dyplom rzeczoznawcy kamieni szlachetnych i ozdobnych. Ciekawość świata i wrodzona przekora połączona z dużą dozą uporu doprowadziły mnie do podjęcia studiów doktoranckich w Politechnice Wrocławskiej. Doktorat obroniłem na Wydziale Górniczym w roku 1997. Habilitację uzyskałem przed kolejnym gremium ludzi nauki w 2006 roku, tym razem poza Wrocławiem – w Głównym Instytucie Górnictwa w Katowicach. Moja działalność naukowa zaowocowała dotychczas 106 publikacjami naukowymi i 27 publikacjami popularno-naukowymi. Zaczynałem publikować w czasach, kiedy dobre czasopisma naukowe nie miały IF, a o indeksie jelenia nikt jeszcze nie słyszał. Jedynym kryterium wyboru czasopisma było przedstawienie wyników własnych badań grupie ludzi nauki, którzy potencjalnie mogli być najbardziej tymi wynikami zainteresowani, a w artykułach prezentowane były wyniki badań w sposób kompleksowy, bez dzielenia ich na części, które można „sprzedać za punkty” do kilku czasopism. Mimo to, a może dzięki temu obecnie w bazie Scopus można odnaleźć ponad 380 cytowań moich prac, a także wartość indeksu jelenia, która wynosi 10. Liczby te wciąż się zmieniają, więc nie są istotne. Znacznie ważniejsze dla mnie jest stworzenie dwóch szkół naukowych z zapleczami laboratoryjnymi, które są znane w Polsce i w świecie. Pierwsza z nich rozwija badania nad występowaniem w środowisku i stosowaniem naturalnych izotopów promieniotwórczych jako znaczników procesów zachodzących w geosferach, a zwłaszcza na granicach pomiędzy geosferami. Jednocześnie są to surowce, których eksploatacja także wymaga zastosowania i rozwijania wiedzy, czym zajmuje się jeden z kierowanych przeze mnie zespołów naukowych. Druga szkoła jest unikalną w skali światowej i jedyną w Polsce szkołą rozwijającą wiedzę o pozaziemskich zasobach surowców Układu Słonecznego. Stworzona przeze mnie grupa badawcza zajmuje się również badaniami meteorytów, których wyniki wykorzystujemy do rozszerzenia wiedzy z zakresu geologii (planetologii) złożowej w odniesieniu do złóż pozaziemskich. Oba kierowane przeze mnie zespoły pracują na Wydziale Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii w oparciu o zaplecza laboratoryjne budynku Geo3EM. Praca naukowa w moim rozumieniu jest pracą dla innych, pracą której wyniki można i powinno się stosować, co daje i satysfakcję z jej wykonywania i niejako przy okazji zapewnia możliwość uzyskiwania kolejnych stopni awansu. Dlatego jestem autorem i współautorem 160 prac niepublikowanych. Są to projekty, dokumentacje, ekspertyzy, opinie i inne opracowania związane z wdrożeniami wyników prac badawczych. Były one realizowane na rzecz prywatnych inwestorów, ministerstw środowiska i zdrowia oraz jednostek samorządowych. Jestem lub byłem także członkiem ciał kolegialnych i doradczych oraz rad naukowych powoływanych na szczeblach ministerialnych (resorty zdrowia, środowiska, nauki) oraz wojewódzkich i lokalnych. Jako woluntariusz recenzowałem ponad 100 manuskryptów nadesłanych do ponad 25 czasopism z tzw. listy filadelfijskiej, byłem i jestem redaktorem kilku numerów specjalnych czasopism Natural Hazards and Earth System Sciences oraz Water, a także redaktorem (członkiem editorial board) czasopism Hydrology i Mining Science. Byłem także założycielem i jestem redaktorem naczelnym czasopisma Meteorites. Od kilku lat jestem prezesem Polskiego Towarzystwa Meteorytowego. Wypromowałem 4 doktorów, a za swoją działalność otrzymałem wiele odznaczeń i wyróżnień, wśród których najważniejsze, to: Medal Komisji Edukacji Narodowej, Medal Srebrny za Długoletnią Służbę, a także odznaki „Zasłużony dla górnictwa RP”, „Zasłużony dla polskiej geologii”, srebrna „Zasłużony dla województwa dolnośląskiego”, „Zasłużony dla ochrony środowiska i gospodarki wodnej” i wiele innych. Byłem także zastępcą, a następnie dyrektorem Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej. Posiadam także stopień górniczy Generalny Dyrektor Górniczy II Stopnia, a także państwowe uprawnienia zawodowe hydrogeologiczne w zakresie wykonywania, dozorowania i kierowania pracami geologicznymi (kat. IV).

Politechnika Wrocławska © 2024