Erasmus+ jest unijnym programem, którego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Europejski budżet programu na lata 2021–2027 wynosi około 28 miliarda euro. Wraz z nową perspektywą finansową poszerzono założenia Erasmusa+, który w rezultacie stał się bardziej innowacyjny i inkluzywny, a także bardziej cyfrowy. Realizatorem programu w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Na stronie Działu Współpracy Międzynarodowej znajdziemy także inne możliwości wymian m.in. do krajów spoza Europy.
Odnośniki do podstron:
Erasmus+ Studia
Chcąc wyjechać na wymianę, warto na początku zasięgnąć porad innych osób, porównać ceny życia w interesujących nas miejscach, czy zasięgnąć porady wydziałowego koordynatora Erasmus+ na temat uczelni lub miejsc najchętniej odwiedzanych przez studentów waszego kierunku/wydziału. Poniżej, prócz krótkiego poradnika znajdziecie przydatne strony/grupy/aplikacje podczas aplikacji na wymianę.
Przed rozpoczęciem rekrutacji odbywają się spotkania informacyjne, które pomagają zrozumieć procedury na dany rok.
Uwaga!
Rekrutacja odbywa się raz w roku, zaraz po rozpoczęciu semestru letniego (lub w terminach podanych w terminarzu na dany rok) i pozwala wyjechać na mobilność w terminach następnego roku akademickiego tj. rekrutując się w lutym 2022 na program mobilnościowy wyjedziemy w semestrze zimowym 2022/2023 lub letnim 2022/2023 lub na cały rok akademicki.
WYJAZD NA ERASMUSA KROK PO KROKU
- Wybór uczelni partnerskich (w zależności od wydziału max. 3) w preferowanej kolejności wyboru.
- Złożenie do koordynatorów wydziałowych wymaganych dokumentów (zaświadczenie o średniej ocen potwierdzone przez Dziekanat, potwierdzenie znajomości języka obcego na poziomie B2, ewentualnie dodatkowe dokumenty wymagane na konkretnym wydziale). Osoby nieposiadające certyfikatu z języka obcego lub zaliczonego lektoratu muszą wziąć udział w egzaminie językowym.
- Ogłoszenie przez koordynatorów wydziałowych list podstawowych oraz rezerwowych.
- Wybór przedmiotów realizowanych na uczelni partnerskiej i wypełnienie Learning Agreement po konsultacji z koordynatorem wydziałowym. Może być on też wymagany w kroku 2.
- Rejestracja na stronie www.registration.pwr.edu.pl na danych do logowania z JSOSa i wypełnienie danych osobowych oraz Learning Agreement w wersji online.
- Złożenie do DWM dokumentów aplikacyjnych (Application Form, Learning Agreement, potwierdzenie znajomości języka obcego).
- Wysłanie (przez studenta) na uczelnię partnerską wszystkich przez nią wymaganych dokumentów.
- Uzyskanie akceptacji uczelni partnerskiej.
- Podpisanie umowy finansowej (wymagane: Acceptance Letter, zgoda Dziekana na wyjazd, oświadczenie z numerem konta bankowego, zgłoszenie danych osobowych).
- Uzyskanie wymaganych ubezpieczeń (EKUZ, NNW, KL).
- Stały kontakt z uczelnią partnerską co do szczegółów wyjazdu.
Kolejność niektórych punktów może się różnić. W razie pytań sprawdź stronę DWM, skontaktuj się z DWM, a jeśli wciąż masz pytania, zgłoś się do koordynatora wydziałowego.
Przydatne strony:
Strona programu Erasmus+ na PWr
Grupa dla studentów PWr planujących i przebywających na wymianie
Lista Koordynatorów wydziałowych
Porównanie kosztów życia
Grupa ogólnopolska dla studentów wyjeżdżających na wymianę
Blog Erasmus — miejsce opisania przeżyć na wymianie, porady
Aplikacja Erasmus+ - dowiedz się, co odbywa się w twojej okolicy, znajdź poradniki pisane przez studentów, dla studentów. Aplikacja powstała w 2021 i ma pomóc w cyfryzacji programu Erasmus+ 2021-2027.
FAQ
- Jak nazywa się jednostka, która prowadzi rekrutację na wymianę z Programu Erasmus+? Dział Współpracy Międzynarodowej.
- Gdzie kandydat składa dokumenty? Podczas procesu rekrutacji, kandydat dostarcza wniosek do koordynatora wydziałowego. Następnie, gdy zostanie zakwalifikowany, dostarcza zatwierdzony Indywidualny Plan Studiów do dziekanatu. Każde kolejne dokumenty muszą być dostarczone do DWM.
- Czy do rekrutacji służy jakaś specjalna platforma? Tak, IRC.
- Jak wygląda rejestracja z wykorzystaniem IRC? Rejestracja odbywa się poprzez stronę: www.registration.pwr.edu.pl, na którą student loguje się za pomocą danych do logowania z JSOSa. Rejestracja podzielona jest na etapy, w których kandydat musi uzupełnić dane i dostarczyć (wysłać na platformę) odpowiednie dokumenty. Począwszy od Application Form z RODO, kończąc na zatwierdzonym Learning Agreement. Dodatkowo na platformie generowane są niezbędne dokumenty (np. do wyrobienia karty EKUZ) oraz umowa finansowa.
- Jakie dokumenty należy przedstawić chcąc wyjechać na wymianę? Zaświadczenie o średniej ocen, potwierdzenie znajomości języka obcego na poziomie B2 (ewentualnie dodatkowe dokumenty wymagane na konkretnym wydziale). Osoby nieposiadające certyfikatu z języka obcego lub zaliczonego lektoratu muszą wziąć udział w egzaminie językowym organizowanym przez SJO w porozumieniu z DWM. Po zakwalifikowaniu się (i akceptacji ze strony uczelni) należy dostarczyć: Application Form, Learning Agreement, list akceptacyjny, zgodę Dziekana na wyjazd, a także umowę finansową wraz z kopią ubezpieczeń (karta EKUZ+ prywatne ubezpieczenie), informację o zrealizowanych okresach mobilności Erasmus+, wydruk wyniku pierwszego testu językowego (na OLS), i oświadczenie (w związku z epidemią Covid-19).
- Ile uczelni można wybrać? Max 3, w zależności od wydziału.
- Czy prowadzona jest rozmowa rekrutacyjna? W zależności od wydziału może się zdarzyć. Przeprowadzą ją Koordynator wydziałowy programu Erasmus+.